Hvordan lage nettsider med KI
En kjapp introduksjon til hvordan du lager nettsider med KI-verktøy.

KI lager nettsider kjapt, men er kvaliteten bra?
Alle ønsker å lage nettsiden sin så fort og billig som mulig uten at det går på bekostning av kvalitet. Tidligere har nettsider og webutvikling vært forbeholdt IT-eksperter som kan kode dem fra bunnen av, i hvert fall delvis. Bedriftseiere har dermed vært avhengig av ekstern hjelp for å nå kunder på nett.
De siste årene har derimot avhengigheten blitt visket ut i et utrolig tempo. Først ble det mulig å lage nettsider i nettsidebyggere. Det måtte likevel bli gjort til dels manuelt og krevde en viss forståelse av webutvikling og design.
I nyligere tid har kunstig intelligens åpnet for at alle kan lage sin egen nettside bare ved å skrive inn hvordan de ønsker å ha den. Terskelen for å nå ut til kunder digitalt er altså lavere enn noensinne - og isolert sett svært lav. Selv om KI gir enkeltpersoner denne muligheten følger det også visse begrensninger. Hvordan man bruker KI til å lage nettsider, samt fordelene og ulempene er det vi skal se på her.
Hvordan lage nettsiden med KI?
For å i det hele tatt kunne lage en nettside med KI er det flere varianter man kan velge. Første alternativ er å bruke en plattform som Durable hvor du skriver inn hvordan du vil at nettsiden skal se ut, og så lages det for deg i løpet av et par minutter. Et annet alternativ er å lage den selv i eksempelvis Webflow, og spørre KI-assistenten om hjelp der du ønsker. Det siste alternativet er å kode nettsiden selv, men å få for eksempel ChatGPT eller Vercel sin AI til å skrive koden. Det enkleste alternativet, med den laveste terskelen, er det første, derfor ser vi videre på det.
Lag en god beskrivelse for din bedrift
Det første du gjør når du åpner Durable sin nettside er å skrive inn hva eller hvem nettsiden lages for. Dette vil bestemme innholdet som deres KI-modell skaper. Her er det viktig å gi en presis beskrivelse og legge ved eventuelle preferanser for hvordan du ønsker at den skal se ut. Det er mulig å endre innholdet i ettertid, men her er forarbeid verdifullt. Jo bedre beskrivelse du gir til Durable, desto bedre respons får du.
Dersom du ønsker å lage en nettside for et advokatfirma, vil du gjerne legge inn en beskrivelse som hinter til en mer formell nettside. Videre kan du skrive inn hva bedriften fokuserer på, for eksempel familierett og trygderett. Deretter vil det være passende å beskrive hvordan nettsiden skal fremstå. I dette tilfellet vil familiefokusert tekst og bilder være fint å legge til for å gi siden et gjennomgående tema.
I denne delen kan man gå dypere for å unngå mer arbeid etterpå og heller få mer ut av hovedfordelen med KI; tidsbesparelse.
Se over resultatet og tilpass designet
Etter du har lagt inn beskrivelsen og Durable har laget nettsiden for deg vil du ofte ha en omfattende nettside med noe passende innhold. Her vil du måtte se over hva den har laget og tilpasse det til din bedrift. Kontaktinformasjon og budskap øverst på nettsiden er det mest kritiske. Ellers er det viktig å se over informasjon som tjenestene det står at bedriften tilbyr, slik at det ikke vises noe som er feil.
Når innholdet er riktig kan man se på designet av selve siden. Det er gjerne farger som går mye igjen, noe som bør tilpasses etter logo og hva bedriften din reflekterer. Et advokatfirma bruker ofte blå eller mørke farger slik at de oppleves mer troverdig og vis. Psykologiske faktorer bak farger kan du eventuelt se videre på her: Hubspot. For å være sikker kan du holde deg til fargene logoen din er, men sørg for at det er tydelig kontrast mellom tekst og bakgrunnsfarge.
Videre design er mer personlig preferanse. Det er her fordelene begynner å avta og man kan skimte svakheter i den så langt tidseffektive metoden. Likevel vil du ofte ha et greit design som kan fungere for din bedrift, selv om det ikke er optimalt.
Koble nettsiden opp til en betalingsplan og publiser
Det siste steget er det enkleste, men også det minst morsomme. For å få publisert nettsiden din må du abonnere på et medlemskap hos Durable, eventuelt på en annen måte om du benytter en annen plattform. Når du har gjort dette får du tilgang til innstillinger for domene slik at du kan koble opp dette og lansere. Om du velger et domene hos Durable blir det koblet opp automatisk med en intuitiv prosess.
Dersom du har et domene et annet sted kan det være vanskelig å koble det opp. Det er mulig at kundeservice kan hjelpe deg på veien hvis du kjenner til oppsettet, om ikke, ta kontakt med oss her så hjelper vi deg.
Fordelene med en KI-nettside
Som fremgangsmåten over får frem, er det veldig enkelt å lage en nettside for bedriften din, selv uten erfaring med webutvikling og design. Du kan på under 30 min lage nettsiden du trenger og lansere den for brukere digitalt. Selv om deler av prosessen kan bli litt komplisert og mindre optimalt er det fortsatt en enkel løsning for et enkelt problem. Om du trenger en nettside kjapt, ikke ønsker å betale mer enn et abonnement hos Durable og designet ikke trenger å være solid er Durable et kurant alternativ.
Ulempene med en KI-nettside
Som en naturlig følge av at det er såpass enkelt å sette opp en nettside uten å ha kunnskap om hvordan man gjør det manuelt, er det noen ulemper. Det er tross alt en grunn til at webutviklere og designere er ettertraktet, selv i en tid med forholdsvis kapabel KI.
Hovedulempen med å lage en nettside med metoden forklart over er mangelen på frihet. Du kan ikke endre hva du vil på nettsiden, fordi den er bygget opp av fastsatte komponenter som ikke lar seg endre. Farge, innholdets retning og mellomrom (ofte kalt spacing) kan ofte endres. Animasjoner og mer enn fundamental funksjonalitet kan sjeldent endres og kreativt design tillates ikke.
I tillegg er det vanskelig å tilpasse søkemotoroptimalisering (SEO) for nettsiden fordi du mangler friheten du trenger. Det gjør at nettsiden din ikke er i stand til å konkurrere om de øverste plassene på Google for søkeord knyttet til din bedrift. Som et resultat mister nettsiden hensikten sin med mindre alle kunder ledes til den, og det ikke er ønskelig med organisk trafikk. Det digitale ryktet du ønsket å bygge falt fra i tidsbesparelsen.
Oppsummering
Totalt sett gir KI bedriftseiere som trenger en nettside muligheten til å lage den selv, billig og kjapt. Det er flere metoder man kan benytte seg av, avhengig av det teknologiske nivået man er på, men det enkleste er å bruke en plattform som Durable. Det gir deg en grunnleggende nettside du kan tilpasse til din egen bedrift med litt etterarbeid for design og publisering.
Ulempene med KI-nettsiden er begrenset frihet for designet, innholdet ser ofte standardisert ut og synligheten kan bli dårlig. I tillegg er funksjonaliteten ofte begrenset slik at du ikke kan tilby kundene dine en like god brukeropplevelse.
Om du trenger tilpasset funksjonalitet eller et godt design, og vil drive organisk trafikk inn til nettsiden er ikke kunstig intelligens det du burde bruke. Om du derimot ikke legger vekt på dette og heller vil få publisert en enkel nettside kjapt, er KI en god mulighet.