Mer profitt med gratis kunder

Få inn betalingsklare kunder på nettsiden uten å betale noe

Mer profitt med gratis kunder

Hvordan øke profitten med kunder som er klar for å betale

Som bedrift er det mange måter å få inn kunder på. Det vanligste man ser er betalt markedsføring på sosiale medier eller på søkemotorer som Google eller Bing. Mer tradisjonelle metoder er avis-, TV- og radioreklame. I tillegg til disse er et tosidig sverd som heter rykte eller på engelsk word of mouth. Det ikke mange er fullt klar over er at ryktet både er fysisk og digitalt. Det fysiske er mange kjent med, og de fleste tar god nok hensyn til det. Det digitale derimot, er det ikke mange som tar godt nok vare på.

Hvordan Gummimatte snudde på 3 dager

For å gi et eksempel på hva som er mulig har vi en kundehistorie. Gummimatte.no tok kontakt med oss i mars 2025. De hadde satt opp en nettside med Shopify og kjørt en betalt markedsføringskampanje for å gi en boost til salget i begynnelsen. Selv om produktene deres var solide ble det ingen salg av markedsføringen. De tok kontakt for å få salget på rett spor. Vi la en god plan sammen med salgsansvarlig og iverksatte prosjektet umiddelbart. Vi optimaliserte nettsiden for SEO, fikset strukturen på nettsiden etter målene til gummimatte.no og begynte analyse av dataene. Fort begynte synligheten deres på Google å vokse og på 3 dager fikk de inn første salg. De brukte ikke et eneste øre på å markedsføre plattformen noe mer og snudde skipet sitt på 3 dager!

Hva er det digitale ryktet?

Det digitale ryktet er veldig likt som det fysiske ved at er hvordan andre opplever deg uten å kjenne deg, men på nettet i stedet. Det største skillet er at digitalt er det en aktør som bestemmer hvor mange som får se deg ut ifra hvor godt ryktet ditt oppleves for dem. Fysisk er det ingen som vurderer ryktet ditt før andre får sitt inntrykk. Denne aktøren er for de aller fleste i Norge og den vestlige verden generelt Google.

Hvordan Google rangerer nettsiden din

Google ser etter hvordan nettsiden din fremstilles hos dem og ut ifra deres målinger bestemmer de om du rangerer høyt for visse søkeord eller lavt. Google er likevel ikke urimelig i hvordan de vurderer bedrifter. De vil vise de beste resultatene til brukerne sine og tar mange faktorer med i vurderingen av om bedriften din hører til blant dem. De ulike faktorene er blant annet om brukerne på nettsiden din er fornøyde med hva de ser og finner (brukeropplevelse), om du har gode kilder som viser til nettsiden din og hvor godt nettsiden er tilrettelagt for ulike søkeord. Om du ønsker å rangere bedre er det heldigvis tiltak som kan gjøres.

Hvordan SEO kan gi nettsiden din flere og bedre kunder

SEO eller søkemotoroptimalisering er å optimalisere en nettside for en søkemotor, som Google. Som nevnt over er det flere tiltak man kan gjøre for å forbedre sin egen SEO. Å skulle sørge for at "brukerne på nettsiden din er fornøyde med hva de ser og finner" kan bety mye, så dette er hva du kan gjøre mer spesifikt.

Lag nettsiden din tilgjengelig for alle

For at nettsiden din skal rangere bra på Google må du ha et godt grunnlag. Du kan ha de beste skiene i verden, men om du er dårlig trent blir du ikke best. Nettsiden din bør laste kjapt, ha en fornuftig tittel og beskrivelse og gjerne også være tilgjenglig for alle. Med tilgjengelig så menes det at nettsiden skal kunne brukes av mennesker med funksjonsnedsettelser som redusert syn.

For å sjekke om nettsiden møter de nevnte kravene anbefaler vi å bruke Google Lighthouse. Ved å kjøre en Lighthouse-analyse får du tilbakemelding på om nettsiden din møter de standarder den burde for at Google skal vise den frem til brukerne sine. Du vil få ut 4 målinger som går på hastighet, gode fremgangsmåter, tilgjengelighet og SEO. Som standard i Syntex har vi at alle målingene skal være grønne og SEO må være på 100. Det er ingen grunn til at SEO ikke skal være på 100 når du vil optimalisere SEO. De tre andre har ikke like stor betydning så lenge de er grønne og nettsiden er tilfredsstillende kjapp og brukervennlig for brukerne.

Å gjennomføre kun disse endringene vil gjøre at synligheten øker. Da vil du få flere kunder til bedriften. Det er veldig bra, men mange kunder betyr ikke mange kjøp eller konverteringer. Det må spisses enda mer inn for å få flere riktige kunder.

Tilpass innholdet på nettsiden for ditt publikum

Nå som nettsiden din har det fundamentale på plass er det på tide å snevre seg inn mot din målgruppe. Ved å se på hvem den største andelen av kundene dine er, eller ved å tenke deg frem til hvem som drar nytte av ditt produkt eller din tjeneste så har du en målgruppe. Sørg for at nettsiden din inneholder nøkkelord tilpasset denne målgruppen og knyttet opp til hva du tilbyr. Om du for eksempel selger utstyr til å legge tak, som gjerne gjøres (i større grad) av eldre menn og damer, er det dumt å tilpasse nettsiden til barn og unge. Da vil du heller bruke et formelt, voksent språk som beskriver dine produkter. Selger du produkter for barbering og styling av skjegg vil det være mer gunstig å appellere til menn, som gjerne også har skjegg.

Fokuset bør hovedsakelig ligge i å få titlene på nettsiden tilpasset så godt som mulig. Om du sørger for at du møter publikummet ditt med både språk og stil på nettsiden er du enda bedre siktet mot å nå din målgruppe.

Legg inn link til din nettside andre steder

Tilbake til hvordan Google vurderer nettsiden din så er det viktig å bygge digital tillit. I tillegg til det som ble nevnt tidligere er det som kalles backlinks også en viktig faktor. Backlinks er lenker til din nettside fra andre steder på nett. For eksempel at jeg la inn en lenke til gummimatte.no øverst i teksten vil hjelpe dem med å bygge tillit på Google. Det er fordi jeg er en separat kilde som viser deres nettside i innholdet jeg vil vise til mine besøkende. Det hinter til at gummimatte.no har innhold som jeg er interessert i å dele. Da vil Google også dele det videre.

For backlinks er det to faktorer å ta hensyn til; kvalitet og kvantitet. Mange lenker til din nettside vil ikke hjelpe mye om det ikke er noe trafikk der de ligger. Om VG eller SATS har en lenke til nettsiden din er det en backlink med høy kvalitet som vil hjelpe deg mer enn om det var fra en nettsiden til en lokal butikk i Narvik med mindre trafikk. Å ha mange slike backlinks liggende på nettsider med mye kvalitet vil gjøre en stor forskjell for din side.

Oppsummering

Avslutningsvis er vi tilbake til at det viktigste er at innholdet på nettsiden engasjerer brukere og er tilfredstillende for dem. En nettside med god struktur, passende innhold for brukerne og med andre gode kilder på nett som viser til den vil være attraktiv for Google å vise til sine brukere. Det samme gjelder også for andre søkemotorer. Om nettsiden din:

  • Laster inn kjapt
  • Er intuitiv å navigere seg gjennom
  • Er tilpasset din målgruppe (særlig i titlene)
  • Har tittel og beskrivelse som står i stil til nettsiden
  • Er tilgjengelig for alle

er du på god vei til å komme langt opp på Google for søk på dine nøkkelord.

På tide å få flere kunder?

En ny nettside øker synligheten din og gjør besøkende om til kunder.